Doprava v Paříži

Hlavní provozovatelé dopravy v Paříži jsou společnosti RATP (metro, autobusy, linky RER A a B) a SNCF (Transilien, linky RER A a B a linky C, D a E). Sdružení Optile má 100 soukromých společností, a ty zajišťují pravidelné autobusové linky na předměstí. Všichni dopravci jsou pod asociací STIF. Ta řídí všechnu městskou hromadnou dopravu na území regionu Île-de-France. Společnost Aéroports de Paris působí samostatně. Tato společnost zahrnuje pařížská letiště.

Metro v Paříži

metroMetro v Paříži je snad nejstarší podzemní dráha v Evropě vůbec. Jeho provoz byl zahájen v červenci roku 1900. Provoz byl zahájen u příležitosti světové výstavy. V současnosti má metro 14 barevně odlišených linek, které jsou očíslovány čísly od 1 do 14 a 2 krátké spojky 3bis a 7bis. Většina stanic metra se nachází v podzemí (kromě linek 2 a 6 a některých okrajových úseků jiných linek). Přestupní stanice metra jsou dobře označeny. V každé stanici je také napsáno, v kolik hodin jede první a poslední vlak. Metro v Paříži jezdí od 5 hodin ráno do 0:30 v noci.

RER (réseau express régional)

RER je příměstský typ metra připomínající náš český vlak. Projíždí sice centrem Paříže, ale konečné stanice jsou daleko v různých pařížských aglomeracích. Dalším znakem, který je typický pro tento dopravní prostředek, je několik konečných stanic jedním směrem (trať se rozdvojuje či roztrojuje). Toto metro tvoří pět linek, které jsou barevně odlišeny a jsou značeny písmeny A- E.

Autobusy

V Paříži existuje celkem 57 linek autobusů. Tento typ dopravního prostředku je výhodný, ale autobusy bývají často přeplněné. V mnohých autobusech se nehlásí předem stanice, před výstupem je potřeba zmáčknout tlačítko, že chcete vystoupit.

Tramvaje

První tramvaje byly tažené koňmi. Ty se objevily roku 1871, parní tramvaje se objevily v roce 1880 a roku 1888 byly postupně nahrazovány elektrickými tramvajemi. Tramvaje v Paříži nejsou zrovna rozšířené. Jsou tu pouze dvě linky tramvají. Jednu můžeme najít u stanice metra – Porte de Versailles a druhá je kousek od Défense. Avšak tramvaje využívá opravdu jen minimum lidí. V Paříži ,,zmizely‘‘ tramvaje v roce 1937. V roce 1992 byly tramvaje znovu postupně zaváděny. Hlavně na předměstích.

Železniční doprava

vlakyPrvní železnice se otevřela roku 1837, a to mezi Paříží (nádraží Saint-Lazare) a městem Le Pecq. V Paříži je šest velkých nádraží: Gare du Nord, Gare Saint-Lazare, Gare de l’Est, Gare, Montparnasse, Gare de Lyon a Gare d’Austerlitz. Spojení Paříže s předměstími mají na starost linky RER a Transilien.

Letecká doprava

Letecké spojení v Paříži je známo od roku 1919. Tehdy bylo zařízeno letiště Le Bourget. Le Bourget je dnes jen pro všeobecné letectví a vládní lety, dále se zde koná aerosalón a navíc je tu letecké muzeum ve Francii. Roku 1932 se otevřelo letiště Orly a letiště Charlese de Gaulla v roce 1974. Heliport Paříž – Issy-les-Moulineaux je v provozu od roku 1956.

Automobily

Ježdění a parkování v Paříži je velmi obtížné. Elektronické senzory, které měří provoz, jsou snad na všech hlavních pařížských silnicích a na dálnicích.

Jízdenky v Paříži

jízdenkaPři vstupu do metra si musíte „cvaknout“ jízdenku a projít zdejší bránou. Jakmile použijete lístek na tramvaj, tak můžete metrem jezdit, jak dlouho chcete a přestupovat kolikrát chcete, a to pouze na jeden lístek. Když ale jednou vystoupíte, tak tehdy lístek přestává platit.  Nejvýhodnější je tedy koupit si sadu lístků po deseti kusech (francouzsky carnet) za zhruba 11 eur. Druhou variantou je zařídit si legitimaci, tzv. carte orange. K této legitimaci si potom jen přikupujete kupony. Potom je ještě možností zakoupit si jízdenky pro turisty (Paris Visite). Na tuto jízdenku má majitel další výhody – například 20% sleva na lodní projížďky Paříží se společností Vedettes du Pont Neuf, 20% sleva na vstup do muzea Grévin, což je muzeum voskových figurín a spousta dalších.

V Paříži existují i další způsoby dopravy:

Lanovka na Montmartre, Orlyval, což je v podstatě metro, které spojuje stanici Antony na lince RER B a Letiště Orly, CDGVAL, což je systém vnitřní kyvadlové dopravy na Letišti Charlese de Gaulla, Voguéo – říční linka na Seině uvedena do provozu v roce 2008, CDG Express, tedy plánované železniční spojení mezi nádražím Gare de l’Est a letištěm Charlese de Gaulla a Vélib‘, což je systém veřejné půjčovny jízdních kol.

Komentáře nejsou povoleny.